תפריט
מוצרים

דלקות במפרקי היד בטניס

דלקות במפרקי היד בטניס
הגורמים העיקריים לכאבים ודלקות במפרקי היד בטניס הם עומסים לא נכונים על היד והתאמה לא נכונה של ציוד הטניס. בכתבה הזאת לא נתייחס לדלקות וכאבים הנגרמים כתוצאה מעומסים לא נכונים או ביצוע לא נכון של תרגילים אלא נדבר על דלקות הנגרמות מהתאמה לא נכונה של ציוד הטניס.

הגורמים העיקריים לכאבים ודלקות במפרקי היד בטניס הם עומסים לא נכונים על היד והתאמה לא נכונה של ציוד הטניס. בכתבה הזאת לא נתייחס לדלקות וכאבים הנגרמים כתוצאה מעומסים לא נכונים או ביצוע לא נכון של תרגילים אלא נדבר על דלקות הנגרמות מהתאמה לא נכונה של ציוד הטניס.

נתחיל בדלקות במפרק כף היד המשחקת,
בחלק גדול מהמקרים התהליך הדלקתי מתחיל אצל שחקנים כתוצאה מהתאמה לא נכונה של סוג הגידים והמתיחה שלהם.
בישראל כיום רווחת הדעה שאת הגידים צריך למתוח במתיחה חזקה בשביל שהם לא יזוזו. הדעה הזאת מראש לא נכונה, למה? בגלל שהגיד כן צריך לזוז ולייצר יותר עבודה עם הכדור, ככל שהכדור נמצא יותר זמן על המחבט במגע עם הגידים כך קל יותר לשחקן לשלוט בסיבוב הכדור ( ספין ) והכיוון שלו.

עוצמת המתיחה של הגידים נמדדת בליברות LB או בקילוגרמים KG, בישראל מקובל למדוד ב LB.
בבחירת עוצמת המתיחה צריך לקחת מספר גורמים בחשבון: סוג הגיד, רמת השחקן, גיל השחקן.
גידים רכים כמובן צריך למתוח יותר חזק ואילו גידים קשיחים דורשים מתיחה חלשה יותר, ואת זה שוזרים רבים לא לוקחים בחשבון. התאמת גיד ועוצמת שיזור זהו תחום מאד אינדיווידואלי ודורש ניסוי ותהייה עד לקבלת התחושה הנכונה בחבטה, אל תוותרו על זה! זה יכול לעשות פלאים לחווית המשחק שלכם וכמובן למנוע דלקות במפרק כף היד.
לגבי גיל ורמת השחקן פה ההמלצות הן כאלה: לשחקנים שכבר לא משחקים על בסיס יומי ושחקנים חובבניים שמשחקים עד 2-3 פעמים בשבוע מומלץ להשתמש בגיד רך או היברידי. ההמלצה מתייחסת גם לילדים עד גיל 12-13.
שחקנים עוצמתיים שמשחקים על בסיס יומי מספר שעות ביום יכולים למתוח גיד היברידי או גיד קשיח על מנת למנוע קריעה מהירה של הגיד. אבל פה צריך להיות זהירים, שחקנים שמותחים בגיד קשיח בשביל לשחק איתו הרבה זמן טועים פעמיים. פעם ראשונה כי הם נכנסים לקבוצת סיכון של התחלת תהליך דלקתי במפרק כף היד, שההבראה ממנו זהו תהליך ארוך ולא זול. פעם שנייה כאשר הגיד מתייבש והמתיחה שלו יורדת מה שפוגע בביצועי השחק. לכן אנו ממליצים לשחקנים שמותחים בגיד קשיח להחליף את הגידים אחת ל 2-3 שבועות גם אם הגיד לא נקרע.

כמוכן, בשיזור המחבט חשוב מאד לשים לב לדבר שנקרא מתיחה מקדימה, Prestrech. אבל על זה נדבר בכתבות הבאות שלנו.

נעבור לדלקות במפרק המרפק מה שקיבל את השם הנפוץ Tennis Elbow.
אחד הגורמים הנפוצים ל Tennis Elbow זה בחירה לא נכונה של המחבט ע"י השחקנים, המאמנים או ההורים. בבחירת המחבט חשוב מאד להתאים את גודל ידית המחבט ליד של שחקן.
לידית המחבט קיימות שני סוגי יחידות מדידה: 1/8 4, 1/4 4, 3/8 4, 1/2 4, 5/8 5 או גריפ 5/4/3/2/1 בהתאמה. במקרה של ילדים לא מעט הורים או מאמנים בוחרים לקנות מחבט במידות כמו אצל השחקנים הגדולים מתוך מחשבה שהילד יגדל אבל לא לוקחים בחשבון שהיום נעשה לילד נזק. יש גם את שיטת האגודל שבאחיזת המחבט אמור  להכנס בין כרית כף היד לבין האצבע. השיטה הטובה והפשוטה ביותר היא לאחוז במחבט ולעשות הנפות מלאות של חבטה, אם אנחנו לא מרגישים מאמץ באצבעות אז זהו כלי העבודה שלנו. מאמץ קבוע באצבעות כתוצאה מאחיזה של ידית קטנה מדי או גדולה מדי יגרום לתהליך דלקתי במפרק המרפק ובהמשך ל Tennis Elbow ( שיעור קטן באנטומיה ).

ונסיים במפרק הכתף, גם פה גורם נפוץ הוא בחירה לא נכונה של המחבט רק שהפעם הדגש הוא על משקל המחבט. מחבט כבד מדי יגרום לתהליך דלקתי במפרק הכתף במיוחד בזמן חבטת ההגשה. אל תרוצו אחרי המחבטים הסופר מקצועיים עם המשקלים הגבוהים. בטניס ההכנה ובחירה נכונה של משקל המחבט חשובים מאד על מנת למנוע פציעות שעלולות להפריע לנו לאורך זמן. בדיוק בשביל זה לדגמים המקצועיים של המחבטים, של השחקנים הגדולים בעולם, קיימות גם גרסאות קלות יותר על מנת שתבנו את יכולות המשחק שלכם בהדרגה וללא פציעות ודלקות.

בכתבה הזאת נגענו מעט בעולם הטניס הגדול. בעתיד הקרוב נמשיך לפרסם כתבות נוספות על עולם הטניס ואנו מקווים שהן יעזרו לכם להמנע מטעויות ופציעות.

אנו נשמח לענות לשאלות שיעלו לכם על עולם הטניס וציוד לטניסאי בכל הרמות, אתם מוזמנים לשלוח אותן אלינו למייל babolat.israel@gmail.com או דרך עמוד הפייסבוק שלנו Babolat israe
https://www.facebook.com/BabolatIsrael/?fref=ts

הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ רפואי

חזור