תפריט
מוצרים

מדריך מקצועי לבחירת מחבט

מדריך מקצועי לבחירת מחבט
הרגע שבו מחליטים להתחדש במחבט הוא רגע משמח עבור כל שחקן טניס, מהשחקן שהתחיל לשחק אתמול וכבר התאהב במשחק ועד לשחקן המקצועי שמתחרה באופן קבוע.

 

הרגע שבו מחליטים להתחדש במחבט הוא רגע משמח עבור כל שחקן טניס, מהשחקן שהתחיל לשחק אתמול וכבר התאהב במשחק ועד לשחקן המקצועי שמתחרה באופן קבוע.

כמובן שקיימים המון לבטים ונתונים שצריך לקחת בחשבון כשרוכשים מחבט, לכן החלטנו לבנות עבורכם את המדריך השלם לבחירת מחבט.

בחירה נכונה של מחבט היא ההבדל בין שחקן שממצא את מלוא פוטנציאל החבטות שלו לאחד שלא, ובנוסף ולא פחות חשוב בחירה מושכלת יכולה למנוע פציעות שונות.

 

אורך המחבט -

מחבט טניס נמדד באינצ'ים ומתחיל מידית האחיזה עד לקצה ראש המחבט.
מחבטי טניס מתחלקים לשתי קטגוריות: ילדים ומבוגרים.
הפרמטר העיקרי לפיו נבחר את אורך המחבט הוא גובה השחקן.

 

ילדים:

 

 

מבוגרים: מחבטי מבוגרים הם בגדלים סטנדרטיים של 27 - 28 אינצ'

 

גודל ידית המחבט -

ידית המחבט נמדדת בשתי דרכים: האמריקאית והאירופאית. בשיטת המדידה האמריקאית הידית נמדדת באינצ'ים ובאירופאית היא נמדדת בספרות 6-0.
חשוב לוודא שידית האחיזה נוחה ומותאמת. מכיוון שזה החלק שבו הגוף והמחבט מתחברים יש לו השפעה רבה וחשובה מאוד על השליטה במחבט ובכדור.

כדי לוודא אם הידית מתאימה לכם בזמן האחיזה נסו להכניס את האצבע של כף היד השנייה (זו שלא אוחזת) בין החלק שמתחת לבוהן (בליטת כף-היד) לבין האמה, הקמיצה והזרת.

 

 

חומר המחבט -

קיים מגוון של חומרים מהם מייצרים מחבטים, ממחבטי אלומיניום וטיטניום שהם מחבטים פשוטים מאוד ועד מחבטים מגרפיט מלא שמשלבים בתוכם שלל טכנולוגיות מתקדמות.
מחבטי אלומיניום- מחבטים אשר יכולים להתאים לשחקן שעושה את צעדיו הראשונים בטניס ומעוניין להימנע מהוצאות כספיות גבוהות מידי בשלב הראשון.
מחבטים משולבים- מחבטים שעשויים חלקם מחומרים בסיסיים יותר וחלקם מחומרים איכותיים יותר כמו גרפיט. מחבטים אלו מאפשרים שליטה טובה יותר בכדור, נוחים יותר, עמידים יותר וכאלה שדורשים פחות כח מהיד כדי לייצר עוצמה ומשמשים שחקנים ממוקצעים/מתקדמים או כאלו שמבינים את התועלת בציוד מושקע כבר בצעדיהם הראשונים בענף.
מחבטי גרפיט - מחבטים שמיוצרים מגרפיט באופן מלא, ככל שכמות הגרפיט במחבט עולה כך גם האיכות שלו. אלו המחבטים שמשחקים איתם בתחרויות. משקל ההנפה שלהם קל יחסית ומאפשר לייצר עוצמה בקלות כמו גם שליטה טובה מאוד בכדור. הוויברציות שמורגשות בזמן המפגש עם הכדור כמעט ונעלמות. בתוך הקטגוריה של מחבטי גרפיט קיימים מחבטי פרימיום בהם עושים שימוש בשלל טכנולוגיות מתקדמות. המחבטים הללו הם חוד החנית של הקידמה הספורטיבית ומעניקים לשחקן את הכלי האופטימלי כדי למקסם את יכולות החבטה שלו.
משקל או ידית אחיזה לא מותאמת לשחקן, בטח לשחקן מתחיל, עלולים לגרום לדלקות, פציעות בשורש כף היד ובמרפק ולכן מומלץ להתייעץ עם המאמן האישי או אדם שאתם סומכים עליו לפני הקניה.

 

גודל ראש המחבט (Head size) -

גודל ראש המחבט נמדד לפי החלק במחבט שבו הגידים מתוחים. בדרך כלל ככל שראש המחבט יותר גדול ככה ה-SWEET SPOT גדול יותר, ה-SWEET SPOT הוא האזור שבו אנו שואפים שהכדור יפגוש את הגידים. (מרכז המחבט)
לשחקנים מתחילים מומלץ לבחור בראש מחבט גדול יותר וככל שהשחקן מתקדם ומתמקצע מומלץ להקטין את גודל הראש. גודל ראש גדול יותר שווה עוצמה רבה יותר בגלל אפקט הטרמפולינה. ככל שהשחקן מתקדם מומלץ להקטין את גודל הראש כדי להגדיל את הדיוק והשליטה בחבטה.
גודל ראש המחבט נמדד באינצ' מרובע ומתחלק לשלוש קטגוריות עיקריות:

1. Mid Size

  ראש מחבט קטן מיועד לרוב לשחקנים בעלי ניסיון רב שמשחקים על בסיס קבוע או מקצוענים. 95 אינצ' מרובע ומטה.

2. Mid Plus

  ראש מחבט בינוני, מתאים לשחקנים מנוסים בעלי קורדינציה גבוהה. 95 - 104 אינצ' מרובע.

3. Over Size

  ראש גדול, מחבט שמתאים מאוד לשחקנים מתחילים. 105 אניצ' מרובע ומעלה.

 

משקל מחבט -

משקל המחבט הוא משתנה שצריך להתאים לכל שחקן בנפרד בהתאם לרמת המשחק, הגודל הפיזי, גובה, צורת המשחק וכו'.
שחקן הגנתי יעדיף בדר"כ מחבט קל שיאפשר לו מהירות תגובה טובה יותר בניגוד לשחקן התקפי שחושב על עוצמה ויצטרך מחבט יותר כבד כדי לייצר אותה בתדירות גבוהה.
מחבט קל הוא המחבט המומלץ לילדים, מבוגרים ושחקנים חדשים ש"שרירי הטניס" שלהם עדיין לא מתורגלים לעומס. ככל שרמת המשחק, האימון והטכניקה עולה האפשרות לעבור למחבט יותר כבד עולה.
מחבטי טניס בימינו שוקלים בין 220 גרם ל-350 גרם

 

גידים -

כמות הגידים היא גם משהו שצריך לקחת בחשבון כשרוכשים מחבט חדש, ככל שכמות הגידים לאורך גדולה יותר כמות השליטה תעלה, ככל כמות הגידים תקטן העוצמה תעלה.
רוב המחבטים שנמצאים היום בשוק נשזרים ב 18X16 או ב 20X18 .כדי להבין איך קוראים את המספרים האלה ניקח את ה 20X18 לדוגמא: ה 18 הוא מספר הגידים שיורדים מהחלק העליון של ראש המחבט לחלק התחתון שלו. 20 מייצג את הגידים שחוצים את המחבט מצד לצד.
אפקט הטרמפולינה - ככל שהגידים יותר מרווחים נוצר אפקט שנקרא "אפקט הטרמפולינה" בגללו הכדור שואב עוצמה כי הגידים מאפשרים לו יותר מקום להכנס אליהם.

 

משקל ההנפה swingweight -

swingweight או בעברית משקל הנפה, הוא המשתנה שמתאר את עוצמת החבטה בכדור ברגע הפגיעה בו, ככל שמשקל ההנפה יהיה גבוה יותר בזמן החבטה כך תעלה העוצמה של הכדור.
משקל ההנפה מושפע מגודל המחבט בחלק שבין אמצע הידית ועד הקצה העליון של המחבט, אורך המחבט, משקל המחבט, מהירות ההנפה וכו'. כדי להעלות את משקל ההנפה אפשר לעבור למחבט כבד יותר או מחבט קל שרוב המשקל שלו נמצא בחלק העליון, ראש המחבט. זו הסיבה שחלק מהשחקנים המקצועיים מתקינים ביוזמתם משקולות בראש המחבט.
לשחקנים מתקדמים שעוברים למחבט הבא שלהם מומלץ לדעת מה היה משקל ההנפה במחבט הקודם שלהם. אם הם אהבו אותו הם יוכלו לשמור עליו ואם לא יוכלו לעשות התאמות בהתאם לרצונות שלהם.
עוד משתנה שמשפיע על משקל ההנפה הוא הגידים - בחירה בגיד "כבד" יותר תעלה את משקל המחבט וכתוצאה מכך תגדל העוצמה.

טיפ חשוב: לשחקנים שזה לא המחבט הראשון שלהם נמליץ לחשוב קודם כל על הדברים שאהבו או לא אהבו במחבט הנוכחי שלהם. אהבתם את המשקל? גודל הידית התאים? הרי הכי חכם יהיה להתחיל ממה שכבר יש לכם היום ואתם כבר יודעים שטוב לכם ולהתקדם משם.
הפרמטר האחרון והפחות רציונלי הוא הגורם הרגשי, צבע המחבט, הצורה והתחושה האישית כאשר מחזיקים אותו. זה גורם לא מדיד ולכן לא מעט שחקנים מפספסים אותו וחבל. המחבט הוא הכלי החשוב ביותר לשחקן הטניס וככל שהוא יתן לשחקן שאוחז בו הרגשה טובה יותר כך השימוש בו יגבר.
חשוב לזכור שהטכנולוגיה והקידמה לא יחליפו לעולם אהבה למשחק. גידים טובים יותר לא יחליפו השקעה באימונים וראש מחבט לא ישתווה לעולם לתשוקה שנדלקת ברגע שעולים למגרש.

כי בסופו של יום, כמו שאמר בוריס בקר:

I love the winning, I can take the losing, but most of all I love to play

חזור